Stowarzyszenie "Wielkie Serce"

tel/fax  12-266-29-67

ERASMUS+

W BELGII

To już czwarte, a zarazem ostatnie spotkanie z naszymi zagranicznymi partnerami, z którymi współtworzyliśmy projekt w ramach programu Erasmus+ „Holistyczna podróż do Europy – poznanie dziedzictwa kulturowego przez gry i zajęcia outdoorowe”. Nasi uczniowie reprezentowali szkołę i realizowali plan projektu we współpracy z rówieśnikami z Turcji i Włoch oraz kraju goszczącego, czyli tym razem Belgii.

Ta niesamowita przygoda zaczęła się w niedzielę 8 maja 2022 r. i trwała siedem dni. Dla większości naszych uczniów była to pierwsza podróż samolotem, co budziło w nich nie lada ekscytację. Jednak najlepsze było dopiero przed nami. Po zakwaterowaniu w hotelu w Antwerpii, postanowiliśmy wykorzystać słoneczne niedzielne popołudnie i nasza polska grupa udała się samodzielnie do Brukseli. Nim jednak wsiedliśmy do pociągu, majestatyczna Stacja Kolejowa w Antwerpii Centralnej zaparła nam dech w piersiach. Gdy dotarliśmy do Brukseli, udaliśmy się na spacer, aby zobaczyć Katedrę św. Michała i Guduli, Wielki Plac i słynną fontannę Manneken-Pis.

Przygoda rozpoczęła się na dobre podczas wspólnych zajęć integracyjnych w partnerskiej szkole Oscar Romero College w Dendermonde. Nauczyliśmy się podstawowych zwrotów w językach naszych partnerów oraz nauczyliśmy ich odrobinę języka polskiego. W jaki sposób tego dokonaliśmy? Oczywiście pomogła nam znajomość języka angielskiego, która była fundamentem budowania kompetencji z zakresu wielojęzyczności. Był to główny język komunikacji podczas wycieczki do miasteczka. Jesteśmy pod wrażeniem tego, jak bardzo gościnnym narodem są Belgowie. W mieście powitał nas sam Burmistrz. Nawiązaliśmy pierwsze międzynarodowe przyjaźnie grając wspólnie w grę miejską, której celem było poznanie tego uroczego miasteczka.

Z każdym kolejnym dniem plan wycieczki stawał się coraz bardziej intensywny. Zwiedziliśmy Brugię, zwaną flamandzką Wenecją. Muzeum Historium zabrało nas w podróż w czasie do średniowiecza, a Muzeum Frytek zaskoczyło nas tym, na ile sposobów można przygotować i podać to proste danie. Kolejnym miastem, które nas zauroczyło było Mechelen i jego majestatyczna Katedra św. Rumolda. Uczniowie zgłębili i doświadczyli praw fizyki i chemii w Muzeum Technopolis. Ostatnim miastem, które eksplorowaliśmy była portowa Antwerpia - miejsce naszego zakwaterowania. Antwerpia słynie z diamentów oraz mody. Jest to idealne miejsce na zakupy, np. w centrum handlowym Shopping Stadsfeestzaal. Na ulicach tego miasta można zauważyć, że jego mieszkańcy z dużą starannością dobierają swoje stroje. Wyrażają one nie tylko ich charakter, ale także różnorodność pochodzenia etnicznego i kulturowego. Na koniec coś słodkiego, czyli poznanie procesu produkcji i degustacja czekolady w Muzeum Chocolate Nation.

Nasza podróż do Belgii była niesamowitym przeżyciem. Dla naszych uczniów była to niepowtarzalna okazja do zwiększenia swoich kompetencji językowych oraz interpersonalnych. Jesteśmy dumni z tego, jak świetnie poradzili sobie ze wszystkimi wyzwaniami tej podróży i wspaniale było obserwować jak na ich twarzach pojawiał się szczery uśmiech, a ich samoocena rosła. Z pewnością wykorzystają nowo nabyte umiejętności w szkole, a później w dorosłym życiu. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz ich rodzicom za zaangażowanie!