Stowarzyszenie "Wielkie Serce"

30 - 307 Kraków

tel/fax  12-266-29-67

POD SŁOŃCEM ITALII

W dniach 22-31 maja odbyła się długo wyczekiwana wycieczka do Włoch. W podróż udała się grupa 20 uczniów ze szkoły przysposabiającej i szkoły branżowej, pod opieka pań Agnieszki Dyląg, Ewy Karasińskiej i Pauliny Kwiatek. Wyjazd został zorganizowany przy współudziale Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 z ul. Zamoyskiego. Tam opiekę nad uczniami sprawowały panie Dorota Brach, Renata Sobczyszyn, Izabela Włodarz.

Długą podróż autobusem zrekompensował nam pierwszy przystanek w Wenecji. Po opuszczeniu pochmurnej, deszczowej Polski Wenecja powitała nas pięknym słońcem. Przebyliśmy tramwajem wodnym vaporetto kanał la Grande i znaleźliśmy się na placu św. Marka, gdzie stoją dwie najznamienitsze budowle: bazylika św. Marka i pałac Dożów - dawna siedziba Republiki Weneckiej. Pani przewodnik opowiadała nam wiele o historii miasta, przeszliśmy się wąskimi uliczkami biegnącymi wzdłuż kanałów. Obserwowaliśmy gondolierów i ich pracę, a nawet mieliśmy okazje wysłuchać pieśni włoskiej w wykonaniu jednego z nich. Ponte Rialto to most, na którym każdy obowiązkowo zrobił sobie zdjęcie, podziwiając przy okazji piękny widok na kanał i otaczające go budowle.

W drodze do Rimini zatrzymaliśmy się w Padwie. To miasto słynie z jednego z najstarszych w Europie uniwersytetów, istniejącego od 1221 roku, gdzie studiowali m.in. Mikołaj Kopernik, Jan Kochanowski i Jan Zamoyski. My odwiedziliśmy Bazylikę św. Antoniego, patrona rzeczy zaginionych i spraw trudnych. Przy grobie tego Świętego i jego relikwiach powierzyliśmy Mu nasze modlitwy i prośby.

Docelowym punktem podróży tego dnia i kolejnych pięciu dni pobytu było Rimini. Jest to nadmorska miejscowość położona nad Morzem Adriatyckim, przyjmująca latem tysiące turystów. My ulokowaliśmy się w hotelu Consul, gdzie dzięki dyrektorowi Mirco i wspaniałemu kucharzowi Ezio mogliśmy skosztować specjałów kuchni włoskiej i poczuć włoską gościnność, ciepło i otwartość. Wspaniała pogoda sprzyjała plażowaniu, kąpielom, spacerom i zajęciom sportowym. Mogliśmy również zobaczyć, jak wygląda wzburzone morze przy deszczowej i burzowej pogodzie, która nie przeszkodziła nam w spacerach.

Odbyliśmy wycieczkę do starszej części Rimini- dzielnicy San Giuliano, która zachowała stary klimat i charakter zabudowy. W mieście pozostało wiele śladów po czasach rzymskich, m.in. łuk triumfalny zwany Łukiem Augusta z 3 wieku p.n.e. i most Tyberiusza z I wieku naszej ery. Miasto szczyci się również faktem, że urodził się tam słynny reżyser Federico Fellini i można zwiedzać muzeum jego imienia. Mogliśmy podejrzeć słynne dolce vita – słodkie życie, jakie toczy się w sobotnie popołudnia na uliczkach, w kawiarniach i restauracjach na powietrzu.

Mimo deszczu zwiedziliśmy słynny Park Miniatur w Rimini. Obejrzeliśmy miniatury słynnych budowli włoskich i światowych, salę doświadczeń, papugarnię. Wybraliśmy się na rejs gondolą po Canale Grande, przejażdżkę napowietrzną kolejką wokół parku, a niektórzy zdecydowali się na emocjonującą wyprawę zakończoną szaloną zjeżdżalnią wodną.

Kolejnym celem wyprawy było San Marino, które powitało nas deszczem i mgłą. Pogoda utrudniała zwiedzanie, a jest to urocze miejsce z zamkami z XI i XIII wieku zbudowanymi na trzech wzgórzach góry Titano, kościołem poświęconym założycielowi San Marino, św. Marynem, wąskimi uliczkami i sklepikami.

Z ciekawością wzięliśmy udział w niedzielnej Mszy św. w języku włoskim. Swoją obecnością tak liczną grupą zwróciliśmy uwagę księdza proboszcza, który po mszy chwilę z nami porozmawiał pytając, skąd jesteśmy.

Obowiązkowym punktem pobytu była wspólna dyskoteka z włoskimi i polskimi przebojami, na której obie grupy świetnie się bawiły, a dodatkową atrakcją były lody czekoladowe.

Niezapomnianym przeżyciem była audiencja w Watykanie u Papieża Franciszka. Podczas powitania wymieniono w języku polskim oba nasze Ośrodki. Z uwagą słuchaliśmy słów papieża, a cała uroczystość i błogosławieństwo na długo pozostanie w naszej pamięci.

Po audiencji wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy Bazylikę św. Piotra na Watykanie. Mieliśmy możliwość modlitwy przy grobie św. Jana Pawła II w kaplicy św. Sebastiana.

Następnego dnia, po noclegu w hotelu L’Ottava zwiedzaliśmy to, co w Rzymie najbardziej znane: Schody Hiszpańskie, Fontannę di Trevi, Koloseum i Ołtarz Ojczyzny. Jedliśmy również wspaniałe lody i pyszny, typowo włoski obiad w restauracji Famiglia. Wieczorem udaliśmy się w drogę powrotną do Polski. Panowie kierowcy: pan Maciej i pan Stanisław dowieźli nas bezpiecznie do domu.

Wszyscy uczestnicy wycieczki zasługują na ogromną pochwałę za zdyscyplinowanie, wytrwałość i zachowanie zasad bezpieczeństwa. Czas spędzony wspólnie zaowocował nowymi przyjaźniami i będzie na pewno długo powodem do niezapomnianych wspomnień.

Jeszcze raz serdecznie dziękujemy wszystkim Osobom, Instytucjom, Stowarzyszeniom dzięki którym ta wycieczka doszła do skutku. Szczególne podziękowania składamy tez panom kierowcom z firmy "Maxbus", który okazywali serce i zrozumienie dla naszych wychowanków, byli dla nich dobrymi „wujkami”, a ich pomoc wielokrotnie wykraczała poza zwykłe obowiązki.

Organizatorem wycieczki było biuro Harctur- Kraków.